Whistle The World
Tegenwoordig worden onze oceanen door de mens vervuild meer dan 12 miljoen ton aan plastic per jaar. Dit vormt een enorm groot probleem voor enerzijds de dieren die in zee leven en anderzijds voor de onze gezondheid, want wij eten deze vis. Aan dit probleem moet nodig iets gedaan worden. Wij willen ons als organisatie van Whizzzie inzetten om het probleem aan te pakken en hiervoor in de plaats iets
moois te creëren.
Het fluitje is gekozen met een bepaald idee: ‘Whistle the world!’. (Wij als mensen gebruiken onze stem om ons te laten horen). Bij dit product gebruiken we het geluid van de fluit om een gehoor te geven. Het fluitje staat symbool voor het geven van een signaal, een noodkreet, om de wereld te laten inzien dat er nu echt actie ondernomen moet worden. Tegelijkertijd hopen wij een bewustzijn te creëren bij de toeristen, voor een beter milieu. Door dit product te kopen, steunen zij deze actie en nemen zij een mooi souvenir
uit Zanzibar mee naar huis.
WHIZZZIE
Het fluitje zal verwerkt worden tot een kettinkje. Een koord waar een klein bedeltje en vast zit, het fluitje. Deze zullen verkrijgbaar zijn in twee verschillende materialen en kleuren, zilver en goud.
Wij hebben met opzet gekozen voor een abstracte, maar toch organische weergave van het souvenir. De abstractie zorgt er met name voor dat het verhaal aan de voorgrond staat en het concept niet overtreft zal worden. De organische vormen van het souvenir zijn afgeleid van de mooie golven van de zee, de zee, iets dat wij moeten koesteren.
Een deel van de opbrengst zal teruggegeven worden aan de kosten van het maken van het product. Met het andere van de opbrengst kunnen wij een werkgelegenheid creëren voor de lokale bevolking, het opruimen van het plastic op de stranden. Waarmee we het verwijderen van plastic verder kunnen voortzetten.
Het ontwerp
Een van de oudste manieren van communiceren (buiten spreken om) tussen mensen is communiceren door middel van geluiden, voorgebracht uit bijvoorbeeld instrumenten. Wij hebben gekozen voor een fluit, dit omdat wij een connectie tussen het land (Afrika) en het souvenir willen leggen.
Met het maken van een Style sheet, wordt duidelijk gemaakt welke in welke richting wij de focus leggen. Zo kan bijvoorbeeld afgelezen worden dat het materiaal goud en zilver zal zijn. Dat de kettinkjes heel fragiel zijn, wat het ontwerp versimpelt en het verhaal versterkt. Ook hebben wij gekozen voor organische vormen, die wij in het ontwerp terug willen laten komen.